Współpraca nauczycieli w klasie integracyjnej
Funkcja pedagoga specjalnego i wychowawcy w klasie integracyjnej wymagają od nauczycieli umiejętności
nawiązywania kontaktów interpersonalnych oraz dużej elastyczności w zakresie współpracy z nauczycielami
poszczególnych przedmiotów. Proces realizacji treści o charakterze wychowawczo – dydaktycznym odbiega
w pewnym stopniu od standardowego, a co za tym idzie wymaga pewnych modyfikacji, aby klasa mogła harmonijnie i
prawidłowo funkcjonować. Działania nauczycieli uczących w klasie integracyjnej muszą być skorelowane, przemyślane i spójne.
Wszystkie podejmowane działania omawiane są z wychowawcą klasy, bądź jeśli istnieje taka konieczność – z nauczycielem danego przedmiotu.
Na etapie kształcenia zintegrowanego pedagog specjalny i nauczyciel kształcenia zintegrowanego mają bezpośredni kontakt na większości lekcji.
Wspólnie omawiane są działania o charakterze edukacyjno – terapeutycznym i ustalane dalsze wnioski do pracy.
Współpraca dotyczy również codziennych potrzeb dziecka związanych z edukacja. Po każdej przeprowadzonej lekcji pedagog specjalny wraz z
nauczycielami analizują postępy uczniów, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Dobra współpraca jest bardzo ważnym i nieodzownym elementem w
klasie integracyjnej. Wpływa na jakość pracy. Sprzyjająca atmosfera ma szczególnie dobroczynne oddziaływanie na sukces dziecka.
Podobnie jak w szczęśliwej rodzinie łatwiej jest wspólnie rozwiązywać problemy i pokonywać przeszkody, tak i rozwój dziecka w szkole,
a szczególnie jego funkcjonowanie w klasie integracyjnej, uzależnione jest od tych czynników. Tylko w takich warunkach rozwój dziecka
jest prawidłowy a jego postępy dydaktyczne i rozwój społeczny są na odpowiednim poziomie.